Ben jij een piekeraar? Ontdek de signalen
06 april 2022 

Ben jij een piekeraar? Ontdek de signalen

Misschien heb je niet eens in de gaten dat je een echte piekeraar bent. Voor sommige mensen is het zo gewoon dat ze het niet eens doorhebben dat ze piekeren. Het kan ook zijn dat jij je al wel zorgen maakt over je hoeveelheid gedachten. Misschien zeggen anderen wel eens tegen je dat je minder moet nadenken over de dingen. 

Wanneer denk je eigenlijk te veel na en ben je dus een piekeraar?

Je zou kunnen zeggen dat je geen probleem hebt als je niet weet dat je een probleem hebt. Als je geen last ervan hebt zijn het alleen maar gedachten die je hebt. Niks mis met het hebben van gedachten. Helemaal mee eens. Iedereen heeft gedachten. Je hersenen zijn nu eenmaal een grote gedachten producerende machine. Prima, als je geen klachten hebt en je je goed voelt.

Maar je kunt er zonder dat je het doorhebt wel klachten van hebben. Je voelt je bijvoorbeeld moe en gespannen. Maar je weet niet waarom je je zo voelt. Het zou kunnen dat jij een piekeraar bent zonder dat je het doorhebt.

Als jij klachten ervaart zou het dus kunnen zijn dat je piekert. Natuurlijk kan het ook zijn dat je klachten door een andere oorzaak komen zoals angstklachten, overspannenheid of zelfs een lichamelijke oorzaak hebben. Als je twijfelt hierover ga dan vooral naar je huisarts met je klachten om uit te zoeken wat er precies speelt. 

Het is niet fijn om met dit soort klachten rond te lopen en het is ook belangrijk dat je hier iets aan doet. Piekeren gaat meestal niet vanzelf over en kan erger worden. Volgens onderzoek blijkt zelf dat je depressieve klachten kunt krijgen door langdurig te blijven piekeren. 

Je maakt je mogelijk zorgen over iets wat er speelt of gespeeld heeft in je leven. Of je hebt angstige gedachten over iets wat in de toekomst nog zou kunnen gebeuren. Je maakt ze zorgen over de dagelijkse dingen van het leven zoals gezondheid, werk, geld.

Mensen die piekeren ervaren vaak klachten zoals:

  • Vermoeid
  • Een kort lontje, snel geïrriteerd
  • Concentratieproblemen
  • Slaapproblemen (moeilijk inslapen of ‘s nachts wakker worden)
  • Je bent vaak angstig
  • Bange voorgevoelens
  • Het kost moeite om je gedachten de baas te blijven
  • Je denkt na (piekert) over verschillende onderwerpen

Er is een duidelijk onderscheid te maken tussen piekeren en het normale nadenken. Nadenken leidt tot een oplossing. Ook als die oplossing betekent dat je niks aan de situatie kunt doen en het los moet laten. Bij piekeren is er sprake van een eindeloze stroom aan gedachten die steeds maar terugkeren. Steeds dezelfde onderwerpen en situaties komen voorbij. Over de toekomst en het verleden. De ‘wat als…’ gedachten is vaak een herkenbare piekergedachte. 

Gelukkig valt aan piekeren veel te doen. Hoe eerder je ingrijpt hoe makkelijker je ook weer van het piekeren af kunt komen. Je kunt door middel van allerlei oefeningen van die piekerrotonde afkomen, die stroom aan constante piekergedachten stoppen. Hier heb je wel geduld en doorzettingsvermogen voor nodig. Maar ja…waar heb je dat niet voor nodig in het leven als je iets wilt. Of niet meer wilt ;) Het gaan nou eenmaal niet vanzelf, helaas. Maar als jij echt van je gepieker af wilt is dat mogelijk. Hier kun je een paar oefeningen vinden om alvast te starten. Als je meer wilt in de vorm van een uitgebreide training kun je je inschrijven voor de PiekerSTOP methode. In 4 weken wordt je begeleid om stap voor stap je piekeren te verminderen. 



Over de schrijver
PiekerSTOP is er om jou te helpen om je piekergedachten zelf de deur uit te doen. Dit doen we door tips, inspiratie en informatie te delen over piekeren en onderwerpen die met piekeren te maken hebben. Zodat jij je piekergedachten kunt verminderen en daardoor relaxter door het leven kunt. Ook bieden wij een online trainingsprogramma waarbij je stap voor stap begeleid wordt om je gepieker in 28 dagen te verminderen.
Reactie plaatsen