Wanneer is piekeren een piekerstoornis?
19 juli 2021 

Wanneer is piekeren een piekerstoornis?

Wanneer je continu bezorgd bent over 'normale' dingen die bij het leven horen zoals je gezondheid en anderen lijken zich hier niet druk over te maken kan het zijn dat je een piekerstoornis hebt. Je maakt je onnodig veel zorgen en hebt veel moeite om het gepieker onder controle te houden. Een piekerstoornis verschilt van het 'normale' piekeren, je zou kunnen zeggen dat een piekerstoornis een tandje erger is dan gewoon piekeren. 

Wat is een piekerstoornis precies?

Een piekerstoornis wordt ook wel een gegeneraliseerde angststoornis genoemd. Je maakt je namelijk zorgen over allerlei dingen en niet specifiek één onderwerp. Je bent bezorgd over alledaagse dingen die bij het leven horen, zonder dat er een reden voor is. Als je zorgen en angsten over de dingen zo op de voorgrond liggen dat je constant aanwezig zijn en je functioneren belemmeren kan er sprake zijn van een gegeneraliseerde angststoornis. Een piekerstoornis dus. 

Symptomen passend bij een gegeneraliseerde angststoornis

De volgende symptomen passen bij het hebben van een piekerstoornis. Als je last hebt van een piekerstoornis kun je je in de onderstaande symptomen herkennen. Je hoeft niet álle symptomen te hebben om toch aan de diagnose voor een gegeneraliseerde angststoornis te voldoen. Ook andersom is natuurlijk waar; als je jezelf herkent in één of meer symptomen hoeft dit nog niet te betekenen dat je een piekerstoornis hebt. De symptomen moeten minimaal 6 maanden aanwezig zijn om van een gegeneraliseerde angststoornis te spreken. Het is belangrijk dat je professionele hulp zoekt om de juiste diagnose te stellen. Maar nog belangrijker is dat je goede hulp krijgt hiervoor. Veel mensen zoeken te laat hulp bij piekerklachten en dat is jammer. Over het algemeen gaan angstklachten (en piekerklachten dus) niet vanzelf over. 

  • Voortdurend zorgen maken 
  • Het lukt niet om te stoppen met piekeren
  • Rusteloosheid / opgejaagd gevoel
  • Snel geïrriteerd zijn/ prikkelbaar
  • Snel vermoeid zijn
  • Concentratieproblemen
  • Moeite met herinneringen ophalen
  • Spierspanning
  • Slaapproblemen
  • Vermijdingsgedrag
  • Somberheid

Wat te doen aan een piekerstoornis?

Het is belangrijk dat je hulp zoekt wanneer je merkt dat het piekeren je leven beïnvloedt. Vermijd je bijvoorbeeld dingen uit angst dat er iets gebeurt? Kun je je niet meer goed concentreren omdat je steeds piekergedachten hebt? Zijn je zorgen bijna continu aanwezig?

Zoek hulp!

Een piekerstoornis is goed te behandelen maar verdwijnt bijna nooit vanzelf.

Mensen met een piekerstoornis zoeken vaak veel te laat hulp, gemiddeld pas na 10 (!) jaar. En dit terwijl de klachten goed te behandelen zijn. Na twee jaar is een kwart van de mensen met een piekerstoornis volledig hersteld en na 5 jaar zo'n 40% van de mensen. Een aantal mensen houdt helaas klachten maar ondervindt wel verbetering van de symptomen. Zoek dus zo snel mogelijk hulp bij bijvoorbeeld je huisarts. Deze kan je doorverwijzen voor de juiste behandeling. 

Over de schrijver
PiekerSTOP is er om jou te helpen om je piekergedachten zelf de deur uit te doen. Dit doen we door tips, inspiratie en informatie te delen over piekeren en onderwerpen die met piekeren te maken hebben. Zodat jij je piekergedachten kunt verminderen en daardoor relaxter door het leven kunt. Ook bieden wij een online trainingsprogramma waarbij je stap voor stap begeleid wordt om je gepieker in 28 dagen te verminderen.
Reactie plaatsen