5 tips over hoe om te gaan met een piekeraar
11 augustus 2021 

5 tips over hoe om te gaan met een piekeraar

Het is niet altijd makkelijk om met een diehard piekeraar om te gaan. Als jij die piekeraar bent besef je het waarschijnlijk ook wel. Je omgeving heeft het soms zwaar met je. En als jij diegene bent die met een piekeraar moet leven (sterkte he) heb ik hier een aantal tips voor je die jouw leven makkelijker maken maar ook degene die piekert helpt om het piekeren te stoppen (ook al zal dit niet altijd in dank afgenomen worden door je partner). 

Dit lijkt misschien een schot voor open doel, maar als je eerlijk naar jezelf kijkt... hoe goed zorg jij écht voor jezelf? Veel mensen zijn hier nu niet bepaald bijzonder goed in. En misschien is dit voor jou wel de wake up call om toch eens kritisch te kijken naar jouw momenten waarop je weer kunt opladen. Op tijd rust nemen, ontspannen, sporten, gezond eten enzo. Voor iedereen belangrijk maar als jij een partner hebt die op sommige momenten wat extra energie van je vraagt, is het extra belangrijk dat je hierop let. Onderschat het niet hoeveel energie heb van je vraagt wanneer je partner of iemand in je omgeving steeds bevestiging en geruststelling zoekt voor de zorgen waar diegene mee rondloopt. Oké, het is vooral degene die piekert die iets met die klachten moet doen, maar er komt toch ook een stukje bij jou op je bordje terecht. 

Het is belangrijk dat je de zorgen waar iemand mee rondloopt serieus neemt. Ook al zie je zelf wel dat de zorgen en angsten niet helemaal reëel zijn. Misschien wat overdreven zelfs. Maar voor de ander zijn het echte zorgen en belangrijk genoeg om over na te denken anders was het probleem er simpelweg niet. Voor degene die piekert zijn de zorgen reëel. Ook al weet je partner wel dat piekeren erover niks oplost, het is toch belangrijk voor je partner op dit moment. Belangrijk voor jou om te onthouden is dat je de zorgen serieus moet nemen. Het beste kun je ze gewoon aanhoren en erover praten met elkaar.
Het kunnen praten over je zorgen zorgt al voor een beetje opluchting voor de ander. Hierdoor voelen de problemen al niet meer zo zwaar. Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen. Het zorgt er ook voor dat je degene kunt helpen met jouw nuchtere kijk erop. Je helpt om de situatie te relativeren voor de ander. 

Neem de zorgen serieus maar ga er niet in mee. Dit kan het alleen maar erger maken en als een bevestiging worden gezien dat het probleem of situatie dus toch wel écht minstens zo erg is als gedacht. Bedenk liever samen een actie om te ondernemen om de situatie aan te pakken of los te laten. Ook is het voor jezelf maar ook voor de ander belangrijk dat je duidelijke grenzen stelt. En je daaraan houdt. Als jij namelijk keer op keer meegaat in wat de ander van je wil loop je niet alleen jezelf voorbij maar houdt je het probleem ook in stand. Een voorbeeld: Als je partner bang is dat jou iets overkomt als je van huis bent en je daarom keer op keer belt voor geruststelling is dit op den duur niet prettig. Zacht uitgedrukt. Je voelt je misschien belemmerd en gecontroleerd. En het probleem hou je er ook nog eens mee in stand. Want die geruststelling die je geeft werkt, het is weer even oké. Daardoor leert de ander niet het probleem onder ogen te komen en er op een andere manier mee om te gaan en eventueel hulp te zoeken. 

Mensen piekeren over dingen waar ze voor hun gevoel geen grip op hebben. Maar door te piekeren wel proberen om grip ergens op te krijgen. Zo kunnen piekeraars eindeloos blijven piekeren over wat iemand mogelijk zou kunnen denken. Terwijl in 9 van de 10 gevallen wat iemand daadwerkelijk denkt helemaal niet klopt met wat een piekeraar als scenario in zijn hoofd haalt. Je kunt je partner helpen door te zeggen wat jij denkt en hoe je over bepaalde zaken denkt. Als jij bijvoorbeeld precies vertelt wat je leuk zou vinden om te doen dit weekend hoeft je partner er niet meer over te piekeren of je het wel leuk vindt om naar die verjaardag te gaan. Duidelijk is duidelijk. 

Spreek je verwachtingen uit naar elkaar. Vertel je partner bijvoorbeeld dat je niet verwacht dat de kinderen opgehaald zijn, het hele huis schoon is en het eten al op tafel staat. Dit zorgt al voor minder stress en rust bij de ander. Minder stress zorgt voor minder piekeren. Je kunt het natuurlijk niet oplossen voor de ander, maar een beetje minder stress hierover zal zeker helpen. 


Over de schrijver
PiekerSTOP is er om jou te helpen om je piekergedachten zelf de deur uit te doen. Dit doen we door tips, inspiratie en informatie te delen over piekeren en onderwerpen die met piekeren te maken hebben. Zodat jij je piekergedachten kunt verminderen en daardoor relaxter door het leven kunt. Ook bieden wij een online trainingsprogramma waarbij je stap voor stap begeleid wordt om je gepieker in 28 dagen te verminderen.
Reactie plaatsen