Kun je niet slapen door een onrustig gevoel? Ontdek de oorzaken en oplossingen
14 februari 2024 

Kun je niet slapen door een onrustig gevoel? Ontdek de oorzaken en oplossingen

Slaapproblemen komen helaas vaak voor. Veel mensen worden 's nachts geplaagd door een onrustig gevoel dat ervoor zorgt dat je niet of moeilijk in slaap valt. Uit onderzoeken blijkt dat zo’n 20 - 30% van de mensen last heeft van slaapproblemen. Slaapproblemen zijn er in verschillende vormen zoals het niet in slaap kunnen komen, niet rustig doorslapen, veel te vroeg wakker worden of een combinatie daarvan.

Soms weet je wel wat de oorzaak is van een nachtje niet goed slapen. Stress op het werk of een spannende vergadering bijvoorbeeld. Meestal heb je zo een paar slechte nachten maar gaat dit eigenlijk vanzelf weer over. Het kan ook zijn dat je geen idee hebt wat de oorzaak is.  Je merkt wel dat je een onrustig gevoel hebt wat ervoor zorgt dat je niet in slaap komt of wakker wordt midden in de nacht.

Oorzaken van een onrustig gevoel voor het slapen

Het niet kunnen slapen door een onrustig gevoel kan verschillende oorzaken hebben en heeft ook invloed op hoe je je overdag voelt. Daar wil je zo snel mogelijk van af. Wat zijn de mogelijke oorzaken van dit onrustige gevoel en welke oplossingen kun je zelf toepassen zodat je van dat vervelende gevoel af komt?

Stress en Overbelasting

Een van de meest voorkomende oorzaken van een onrustig gevoel voor het slapen gaan is stress. Bij de meeste mensen is stress de oorzaak van slaapklachten. Werkdruk, financiële zorgen, of persoonlijke problemen kunnen leiden tot een verhoogde mate van stress. Hierdoor is het moeilijk om de gedachten los te laten en te ontspannen, juist als je lekker wil gaan slapen. Wanneer je langdurig stress ervaart, kan dit leiden tot een algeheel onrustig gevoel. Je stresssysteem staat continu aan en het lukt niet meer om uit te schakelen wanneer je naar bed gaat.

Oplossing:

Leer stressmanagementtechnieken, zoals meditatie en ademhalingsoefeningen.
Creëer een dagelijkse routine om structuur en orde te brengen in je leven.
Overweeg professionele hulp, zoals therapie, om stressoren aan te pakken. Iemand die met je meedenkt vanuit een neutrale positie. Soms zie je namelijk door de bomen het bos niet meer wanneer je er midden in zit.

Angst en Piekeren

Angst en piekeren zijn nauw verbonden met een onrustig gevoel voor het slapen. Zorgen over de toekomst, gezondheid of andere levensaspecten kunnen de slaap verstoren. Soms hebben angst en piekeren hebben ook te maken met stress. Wanneer je meer stress ervaart, heb je waarschijnlijk meer last van piekergedachten en angstige gevoelens. Soms is piekeren een klacht die niet per definitie samenhangt met stress. Sommige mensen piekeren, ook als ze in hun leven geen stressfactoren hebben. Piekeren is dan een klacht die op zichzelf aanwezig is. Piekergedachten kunnen zorgen voor angstige gevoelens en een onrustig gevoel en hebben invloed op het slapen.

Oplossing:

Houd een dagboek bij om je gedachten op papier te zetten en ze los te laten.
Beoefen mindfulness om in het huidige moment te blijven.|
Zoek naar oplossingen bij de dingen waar je over piekert, de stressoren in je leven.
Zoek professionele hulp als angst of de piekergedachten ernstig zijn.

(Technologische) overprikkeling

Blootstelling aan blauw licht van elektronische apparaten voor het slapen kan ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap valt en een onrustig gevoel ervaart. De hoeveelheid licht die je via je ogen binnenkrijgt heeft invloed op de aanmaak van melatonine, een lichaamseigen hormoon dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Onderzoek wijst uit dat vooral grote schermen zoals een televisie van invloed zijn. Ook de combinatie van de intensiteit van het licht en de constante stroom van informatie kan het moeilijk maken voor je brein om te ontspannen.

Ook andere soorten prikkels die je binnenkrijgt aan het eind van de dag of vlak voor het slapen gaan, hebben invloed op hoe actief je brein is en kunnen een onrustig gevoel veroorzaken.

Oplossing:

Beperk het gebruik van elektronische apparaten minstens een uur voor het slapen. Apparaten met een groter scherm hebben de meeste invloed.
Overweeg het gebruik van apps die het blauwe licht van schermen verminderen.
Doe geen activiteiten die veel hersenactiviteit vragen, ontspan met een boek of neem een uitgebreide douche.
Zorg voor een opgeruimde en rustige slaapkamer. Rust in je huis (in ieder geval de slaapkamer) betekent meer rust in je hoofd.

Nog meer praktische tips voor een rustige slaap

1. Creëer een ontspannen slaapomgeving

Houd de slaapkamer donker en koel.
Investeer in een comfortabel matras en kussens.
Vermijd rommel in de slaapkamer en zorg voor een rustige sfeer.

2. Vast slaapritueel

Ontwikkel een vast slaapritueel om je lichaam te signaleren dat het tijd is om te ontspannen.
Lees een boek, luister naar rustgevende muziek of neem een warm bad.
Drink een kopje (kruiden)thee als ritueel en je te helpen ontspannen.

3. Regelmatige lichaamsbeweging

Regelmatige lichaamsbeweging kan helpen bij het verminderen van stress en angst.
Vermijd echter intensieve oefeningen vlak voor het slapen.

4. Gezonde levensstijl

Beperk cafeïne- en alcoholinname, vooral 's avonds.
Eet een lichte maaltijd voor het slapengaan.

Wanneer professionele hulp zoeken?

Als het onrustige gevoel dat je hebt voor het slapen blijft aanhouden en de kwaliteit van je leven beïnvloedt, is het belangrijk om professionele hulp te overwegen. Een gezond slaappatroon is essentieel voor zowel je fysieke als mentale gezondheid, en het aanpakken van de onderliggende oorzaken is de sleutel tot een goede nachtrust. Wacht niet te lang met het zoeken van hulp als je er zelf niet uitkomt en de klachten al langere tijd bestaan.

Conclusie:

Niet kunnen slapen door een onrustig gevoel is een veelvoorkomend probleem, maar met de juiste aanpak kun je de kwaliteit van je slaap verbeteren. Vaak is het onrustige gevoel een gevolg van (onbewuste) stress die je ervaart. Door de oorzaken te begrijpen en effectieve oplossingen direct te implementeren, kun je het effect ervan al op korte termijn ervaren. Het is tijd om de controle over je slaap terug te krijgen en een gezonde levensstijl te omarmen.



Over de schrijver
PiekerSTOP is er om jou te helpen om je piekergedachten zelf de deur uit te doen. Dit doen we door tips, inspiratie en informatie te delen over piekeren en onderwerpen die met piekeren te maken hebben. Zodat jij je piekergedachten kunt verminderen en daardoor relaxter door het leven kunt. Ook bieden wij een online trainingsprogramma waarbij je stap voor stap begeleid wordt om je gepieker in 28 dagen te verminderen.
Reactie plaatsen